Медіаграмотність – це рівень медіакультури, який стосується вміння користуватися інформаційно-комунікативною технікою, виражати себе і спілкуватися за допомогою медіазасобів, свідомо сприймати і критично тлумачити інформацію, відділяти реальність від її віртуальної симуляції, тобто розуміти реальність, сконструйовану медіаджерелами, осмислювати владні стосунки, міфи і типи контролю, які вони культивують.
В цілому, слід зауважити, що розуміння медіаосвіти зарубіжними та
вітчизняними педагогами суттєво відрізняється. Якщо на Заході наголос робиться
на формуванні автономної від медіа особистості, то в Україні – на опануванні
медіаобладнанням та використанні можливостей медіа в навчальному процесі.
О. Федоров справедливо вважав, що відбувається змішування та підміна
понять «медіаосвіта» та «медіаграмотність». Він провів опитування 26
медіапедагогів з 10 країн світу. Виявилося, зокрема, що 96,15 % опитаних
вважають правильним визначення медіаосвіти, запропоноване ЮНЕСКО (воно у нас
наведене вище).
Щодо медіаграмотності, то було запропоновано три варіанти
відповідей. Перша: «Медіаграмотність виступає
за те, щоб людина була активною та медіаграмотною, мала розвинену здатність до
сприйняття, створення, аналізу, оцінки медіатекстів, до розуміння
соціокультурного та політичного контексту функціонування медіа у сучасному
світі, кодових та репрезентаційних систем, що використовують медіа; життя такої
людини у суспільстві та світі пов’язане з громадянською відповідальністю»
отримала 57,69 % голосів. Друга:медіаграмотність –
це рух, який має допомогти людям розуміти, створювати і оцінювати культурну
значущість аудіовізуальних та друкованих текстів. Медіаграмотний індивідум,
яким повинна мати можливість стати кожна людина, здатен аналізувати, оцінювати
і створювати друковані та електроні медіатексти - 61,54% голосів. Третя:медіаграмотність –
це здатність використовувати, аналізувати, оцінювати і передавати повідомлення
у різних формах - 46,15 % голосів. Як бачимо, явного лідера немає, голоси
розподілилися приблизно порівну.
Взагалі, вважається що термін «медіаграмотність» був
утворений від термінів «критичне бачення» та «візуальна грамотність». Також
використовуються такі терміни, як «технологічна грамотність», «інформаційна
грамотність», «комп’ютерна грамотність» тощо. Д. Консидайн говорить про те, що
у США терміни «медіаграмотність» та «медіаосвіта» використовуються паралельно,
причому перший більш відомий широкій публіці. Під терміном же «медіаосвіта»
часто розуміють набуття учнями знань про медіа Але значна частина вчених
дотримується думки, що медіаграмотність – це частина медіаосвіти. К. Ворсноп
вважає, що медіаграмотність - це результат медіаосвіти, вивчення медіа. Чим
більше ви вивчаєте медіа (за допомогою медіа), тим більш ви медіаграмотні,
тобто медіаграмотність – це здатність експериментування,
інтерпретації/аналізу та створення медіатекстів
Важливість медіаосвіти в сучасному світі обумовлена тим, що
мас-медіа в умовах глобалізації та інформаційного суспільства часто вирішально
впливають на те, яким ми сприймаємо навколишній світ. Але часто медіа
безвідповідально ставляться до своєї функції чесно та правдиво інформувати про
події та факти дійсності. Тобто віртуальна картинка світу часто сильно
відрізняється від картинки реальної. Медіаосвіта дає людині можливість самозахисту,
вчить критично сприймати медійні повідомлення.
Більшість учених вважають, що медіаграмотність -
це результат медіаосвіти, коли людина набуває навички з аналізу та оцінки
медіаматеріалів.
Виділяють вісім ключових рівнів
медіаграмотності:
• осягнення
основних положень (розуміння, що це відбувається не з ним/нею);
•
усвідомлювання мови (розпізнавання мовного звучання та ототожнювання значень
слів);
•
усвідомлювання викладеної інформації (розмежування вигадки від того, що може
бути в реальності тощо);
• розвиток
скептицизму (оцінювання можливої неправдивої інформації в рекламі, чітке
розуміння, що подобається, а що ні, вміння побачити смішне в некомічних
героях);
•
інтенсивний розвиток (потужна мотивація до пошуку конкретної інформації,
вироблення чітких наборів інформації, якій надається перевага, високий рівень
розуміння корисності отриманої інформації);
• емпіричне
вивчання (пошук різних форм подання контенту та переказів, пошук сюрпризів і
нових емоційних, моральних реакцій та почуттів);
• критичне
оцінювання (сприймання повідомлень такими, якими вони є, й подальше оцінювання
у відповідному середовищі, глибоке й детальне розуміння історичного,
економічного та художнього контекстів систем, представлених у повідомленні,
здатність розуміти і відшуковувати нюанси в поданні інформації та відмінність
від форми подання інших повідомлень на цю тему, здатність зробити висновки про
сильні та слабкі сторони повідомлення);
• соціальна
відповідальність (розуміння, що певні повідомлення позитивніше впливають, ніж
інші; усвідомлення, що чиясь власна думка впливає на суспільство, й не важливо,
як сильно; визнання, що існують певні способи, завдяки яким особистість може
конструктивно вплинути на суспільство)
Немає коментарів:
Дописати коментар